Zakażenie koronawirusem za granicą - Co robić?

Obecnie sytuacja związana z pandemią Covid-19 w Polsce i na świecie się pogarsza. Niemniej jednak podróżowanie jest nieco bardziej dostępne niż miało to miejsce u szczytu poprzednich fal. Dlatego wiele osób poszukuje informacji jak należy postępować, gdy do zakażenia koronawirusem COVID-19 dojdzie za granicą. W tym artykule przedstawiamy o czym warto pamiętać w przypadku ewentualnego zakażenia poza granicami kraju. 

  • Jeśli zachorujesz na COVID-19 poza granicami kraju, postaraj się odizolować i skontaktuj się z regionalną infolinią dotyczącą COVID-19 (regionalny odpowiednik polskiego sanepidu). 
  • Postępuj według otrzymanych wytycznych i bacznie obserwuj swoje samopoczucie. 
  • Warto pamiętać, że na terenie EU/EFTA w ramach karty EKUZ koszty leczenia związane z COVID-19 są pokrywane. Niemniej jednak zarówno w przypadku wyjazdów na terenie UE jak i w przypadku wyjazdu poza teren Unii warto posiadać prywatną polisę obejmującą koszty leczenia związane z COVID-19.  

Pierwsze symptomy COVID-19 – co robić? 

Słabsze samopoczucie, gorączka, kaszel – to typowe objawy dla wielu sezonowych chorób, w tym również dla COVID-19. Jeśli odczuwasz tego typu symptomy lub tym bardziej gdy odnotowałaś/eś pozytywny wynik testu powinnaś/eś odizolować się od innych ludzi. Należy pozostać w pokoju hotelowym i z tego miejsca telefonicznie skontaktować się z lekarzem. 

Koronawirus zakażenie za granicą

Polskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych rekomenduje, aby w przypadku wystąpienia objawów grypopochodnych lub pozytywnego wyniku na koronawirusa skontaktować się z infolinią regionalną. Wynika to z faktu, że każdy kraj może mieć nieco inne wytyczne i procedury, które jak wiadomo zmieniają się bardzo dynamicznie. 

Warto pamiętać, że numer 112 to ogólnoeuropejski numer alarmowy, pod który można bezpłatnie dzwonić na terenie całej Unii Europejskiej. Dzwoniąc na ten numer zostaniesz bez większego problemu od razu przekierowany do służb pogotowia lub odpowiedniej infolinii. Dodatkowo w skontaktowaniu się z lekarzem lub infolinią powinien pomóc Ci Twój ubezpieczyciel. Jeśli jednak z różnych względów ubezpieczyciel nie jest w stanie Ci pomóc lub po prostu nie masz ubezpieczenia to w drodze ostateczności pomoc powinieneś uzyskać dzwoniąc do recepcji hotelowej. 

Gdy już uda się połączyć z lekarzem, ten powinien dokładnie Cię poinstruować co do tego jak powinny wyglądać dalsze kroki. Najprawdopodobniej czeka Cię izolacja – a ta w zależności od kraju może trwać różną ilość dni. Z reguły dla osób zaszczepionych czas trwania kwarantanny jest nieco krótszy. Dla osób, które zostały zmuszone pozostać na kwarantannie będąc za granicą, a które jednak wolą odbyć ją w Polsce jest dostępny transport medyczny na pokładzie prywatnego odrzutowca. Samolot sanitarny może zostać dostosowany dla osoby zakażonej COVID-19. O takiej możliwości czytaj więcej tutaj

Ubezpieczenie za granicą

Jak działa EKUZ?

Zdecydowanie warto odnotować, że wyjeżdżając do kraju znajdującego się na terenie Unii Europejskiej oraz w krajach należących do EFTA warto wyrobić Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego EKUZ, która uprawnia do korzystania z świadczeń zdrowotnych w publicznej placówce. 

Innymi słowy publiczna przychodnia lub w szpital w kraju należącym do Unii Europejskiej w razie podejrzenia koronawirusa powinien przyjąć nas za darmo. Karta EKUZ uprawnia do skorzystania z „niezbędnych świadczeń zdrowotnych” w przypadkach nagłego zachorowania. Co istotne ta klauzula obejmuje również zakażenie koronawirusem

Kartę EKUZ można wyrobić w oddziale wojewódzkim NFZ. Co istotne, po pomyślnym wyrobieniu karty, należy mieć ją przy sobie podczas podróży. Co prawda brak karty nie przekreśla szansy na bezpłatne leczenie, natomiast może nieco skomplikować szanse na uzyskanie szybkiego leczenia. Gdy nie mamy karty, należy skontaktować się z oddziałem wojewódzkim NFZ oraz wysłać wniosek o wydanie karty, następnie trzeba oczekiwać na otrzymanie certyfikatu, który umożliwia uniknięcie poniesienia kosztów za leczenie w publicznej placówce medycznej na terenie UE. Żeby jednak ten proces znacząco uprościć zdecydowanie lepiej zaopatrzyć się w kartę EKUZ jeszcze przed wyjazdem. 

Prywatne ubezpieczenie turystyczne

Jak wygląda leczenie koronawirusa za granicą poza Europą? Niestety, w Stanach Zjednoczonych, w Azji lub w innych zakątkach świata leczenie może się okazać bardzo kosztowne. Dlatego w przypadku wyjazdu poza Europę jedynym rozsądnym rozwiązaniem wydaje się zakupienie prywatnej polisy. 

Kluczowym krokiem jest precyzyjna analiza umowy wspólnie z ubezpieczycielem. Tutaj warto pamiętać, o tym, żeby przed zakupem upewnić się, że wybrana polisa na pewno obejmuje koszty leczenia COVID-19. Ponadto istotne jest zwrócenie uwagi na to czy polisa obejmuje koszty związane z ewentualnym transportem chorego do kraju ojczystego

Zakażenie COVID-19 – powrót z zagranicy

Centrala Lotów Sanitarnych w przypadku nagłych przypadków organizuje prywatny transport chorych na COVID-19. Jest to pomocne rozwiązanie, dzięki któremu pacjenci z koronawirusem są w stanie kontynuować powrót do zdrowia we własnym domu lub w placówce medycznej w Polsce. Lot samolotem z oczywistych względów sanitarnych nie może odbyć się zwykłym lotem rejsowym. Dlatego transport osoby zakażonej koronawirusem samolotem medycznym to w wielu przypadkach jedyne dostępne rozwiązanie. 

Więcej o lotniczym transporcie medycznym w trakcie pandemii koronawirusa czytaj tutaj.

Podsumowanie – O czym warto pamiętać?

Przed wyjazdem do wybranego kraju pamiętaj o sprawdzeniu aktualnych wytycznych, jak wiadomo oficjalne wytyczne dotyczące podróży (w tym restrykcje oraz zasady dotyczące kwarantanny) zmieniają się bardzo dynamicznie. 

Upewnij się, że wykupiona polisa obejmuje koszty związane z leczeniem COVID-19 oraz pokrywa ewentualne koszty związane z powrotem do kraju. 

Upewnij się, najlepiej jeszcze przed wyjazdem, że masz wszystkie niezbędne numery telefonów: do regionalnej infolinii dotyczącej COVID-19 (organizacja odpowiadająca polskiemu sanepidowi), do organizatora wycieczki, do recepcji w hotelu oraz do ubezpieczyciela. Na koniec przypominamy, że w razie czego numer 112 działa na terenie całej UE. 

Czy masz jakieś pytania?

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o oferowanym przez nas transporcie medycznym samolotem, zapoznaj się z naszą listą często zadawanych pytań (FAQ).

Skontaktuj się z nami

Członkowie naszego zespołu są dostępni 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, gotowi odpowiedzieć na każde Twoje pytanie. Możemy szybko zorganizować prywatny lot medyczny na całym świecie. Proszę skontaktuj się z nami:

Wracam