Lot na poziomie morza: Dostosowanie ciśnienia w kabinie

Czas czytania: 4 minut

Lotniczy transport medyczny uznawany jest za jeden z najbezpieczniejszych i zdecydowanie najszybszych sposobów transportu sanitarnego (chorych i materiałów biologicznych). Niestety w przypadku niektórych schorzeń i dolegliwości należy bezwzględnie unikać zmiany ciśnienia powietrza. Czy dla takich pacjentów transport odrzutowcem medycznym jest całkowicie wykluczony? Czy istnieje jakiś sposób na przeprowadzenie lotu medycznego bez zmiany ciśnienia w kabinie? Sprawdź, jak można przeprowadzić profesjonalnie, szybko i przede wszystkim bezpiecznie tak zwany lot na poziomie morza samolotem medycznym.

W tym artykule:

  1. Ciśnienie w kabinie – Jak to działa?
  2. Lot na poziomie morza – Co to znaczy?
  3. Jak przebiega lot na poziomie morza?
  4. Kiedy konieczny jest lot na poziomie morza i dostosowanie ciśnienia w kabinie?
  5. Gdzie znaleźć samolot medyczny umożliwiający lot na poziomie morza?

Ciśnienie w kabinie – Jak to działa?

Powietrze wypełnia przestrzeń wokół nas. Jest złożone z drobin, a więc ma swoją masę. Pomimo tego, że nie widzimy go ,,gołym okiem’’, to ono cały czas ,,naciska’’ na nas masą, a więc wywiera ciśnienie. Na wysokościach przekraczających 1800-2000 m n.p.m. powietrze jest już znacznie rozrzedzone, a ciśnienie atmosferyczne spada. Szczególnie istotny dla organizmu ludzkiego jest spadek tak zwanego ciśnienia cząstkowego tlenu. Im wyżej jesteśmy, tym mniej tlenu dostaje się do naszych komórek, a jak wiemy, proces ten jest niezbędny do życia. Pamiętajmy, że człowiek może funkcjonować w bardzo wąskim zakresie ciśnienia cząstkowego tlenu. Każdy, nagły i długo trwający spadek ciśnienia może okazać się dla nas śmiertelnym zagrożeniem.

Wiemy już, że nie każde powietrze jest dla nas dobroczynne. Najlepiej czujemy się na poziomie morza. To właśnie w takich warunkach możliwe jest prawidłowe funkcjonowanie istoty ludzkiej. I w tym tkwi cały szkopuł. Człowiek rozwija się, czuje się dobrze i tętni życiem na poziomie morza, a samolot operuje na dużych wysokościach. Jak na przestrzeni wieków naukowcy pogodzili ze sobą te dwie rozbieżne kwestie?

Ciśnienie w kabinie podczas standardowego lotu komercyjnej linii lotniczej jest niższe od ciśnienia na lądzie, ale akceptowalne dla naszych organizmów. Modyfikowane jest tak, aby odpowiadało ciśnieniu powietrza na zewnątrz na większych wysokościach (1500-2000 m n.p.m.). Takie ciśnienie możemy przyrównać do tego panującego w górach. Dzięki takim działaniom krew ,,zużywa’’ mniej tlenu. A jak wyjaśniliśmy wyżej, jest to bardzo ważne, gdyż na większych wysokościach ilość tlenu dostępnego w jednym oddechu maleje.

Aklimatyzacja do dużych wysokości to proces stopniowy i powolny. Oczywiste jest więc, że gwałtowność zmian (np. podczas startu i lądowania) może wywołać negatywne skutki u pasażera. Tempo aklimatyzacji jest kwestią bardzo indywidualną. Podczas standardowych lotów niektórzy pasażerowie mogą czuć się źle i niekomfortowo. Szczególnie dotyczy to ludzi starszych, niemowląt, pasażerów z nadciśnieniem, zaburzeniami układu oddechowego lub chorobami układu krążenia.

Lot na poziomie morza – Co to znaczy?

Czytając powyższe informacje, nasuwa się ważne pytanie. Dlaczego nie jest regułą, że we wszystkich samolotach zawartość powietrza w kabinie jest utrzymana, jak ta na poziomie morza? Zrozumienie tej zależności wymaga znajomości specjalistycznej wiedzy z zakresu lotnictwa i mechanizmu działania statków powietrznych. Okazuje się, że istnieje określony zakres wysokości, na których samoloty muszą się znajdować podczas lotu. Wynika to z kilku czynników, takich jak typ samolotu, odległość do celu, typ silnika, siła wiatru i masa samolotu. Na szczęście istnieje alternatywa dla standardowych lotów rejsowych. Mówimy wówczas o lotach na poziomie morza (tzw. sea level flight), gdzie ciśnienie w kabinie jest takie samo, jak ciśnienie powietrza na poziomie morza.

W czasie lotu na poziomie morza pilot dokonuje hermetyzacji kabiny. Oznacza to, że lot medyczny odbywa się specjalnym kursem, który umożliwia utrzymanie ciśnienia w kabinie na poziomie gruntu. Takie działania gwarantują bezpieczny lotniczy transport medyczny, nawet dla ciężko chorych pacjentów ze schorzeniami neurologicznymi lub płucnymi.

Lotniczy transport medyczny - lot na poziomie morza

Jak przebiega lot na poziomie morza?

Przebieg lotu na poziomie morza najlepiej zobrazuje konkretny przykład. Samolot, który codziennie lata na trasie Warszawa – Nowy Jork, osiąga wysokość lotu ok. 10 000 m n.p.m. Wewnątrz samolotu, dzięki kabinie ciśnieniowej panuje ciśnienie powietrza, które odpowiada wysokości 2000 – 2500 m n.p.m. Z perspektywy zdrowego człowieka wysokość 2500 m n.p.m. nie stanowi żadnego problemu. Dla osób z guzem mózgu nawet krótko trwający lot na takiej wysokości może stanowić sytuację zagrażającą życiu.

Bezpieczny dla osób chorych lot na poziomem morza, wykonywany jest przez odrzutowiec sanitarny. Jego kabina jest dodatkowo wzmocniona, co pozwala na podniesienie ciśnienia powietrza tak, aby odpowiadało ono wysokości ok. 800 – 900 m n.p.m. Ponadto pilot nie wznosi się na maksymalnie możliwą wysokość przelotową. Pozostaje nieco niżej, np. leci jedynie na wysokości 7000 m n.p.m., zamiast wspomnianych wyżej 10 000 m n.p.m. Ciśnienie powietrza, które zostało sztucznie wytworzone, zatrzymuje rozszerzanie się komórek nowotworowych u pacjentów z guzem mózgu.

Reasumując, istnieją dwa sposoby na utrzymanie prawidłowego ciśnienia w kabinie podczas omawianego lotu. W pierwszym przypadku samolot sanitarny leci nieco niżej, niż ma to miejsce podczas regularnych lotów. Druga możliwość to utrzymywanie ,,sztucznego’’ ciśnienia w kabinie. Podnoszenie ciśnienia jest możliwe dzięki zastosowaniu nowoczesnych, lotniczych rozwiązań technologicznych.

Kiedy konieczny jest lot na poziomie morza i dostosowanie ciśnienia w kabinie?

Większość pasażerów odbywających podróż samolotem regularnych linii lotniczych oprócz stresu związanego z podróżą oraz lekkiego dyskomfortu podczas startu i lądowania maszyny nie doświadcza pogorszenia stanu zdrowia. Oczywiście zawsze istnieje ryzyko nieprawidłowej reakcji organizmu na zmianę ciśnienia w kabinie. I choć ciśnienie na wysokości podczas lotu utrzymywane jest na stałym poziomie, to jednak naturalny proces aklimatyzacji u niektórych osób może nie zadziałać, tak jak powinien. Są to pojedyncze przypadki, na które załoga samolotu jest zawsze przygotowana.

Inaczej wygląda planowanie podróży samolotem w przypadku pacjentów cierpiących na różne schorzenia i dolegliwości oraz pacjentów znajdujących się w krytycznym stanie. Osoby takie w życiu codziennym odczuwają ból, cierpienie i dyskomfort związany z chorobą. Nic więc dziwnego, że zmiana ciśnienia w niektórych przypadkach może pogłębić istniejące już dolegliwości i pogorszyć stan pacjenta. O jakich chorobach mowa?

Osoby borykające się z chorobą płucną (np. zapaleniem płuc), chorobą neurologiczną (np. zdiagnozowany guz mózgu) lub niedrożnością jelit powinny bezwzględnie zrezygnować z lotu na pokładzie samolotu regularnych linii lotniczych. Nagła zmiana ciśnienia w kabinie podczas lotu może doprowadzić do zagrażającego życiu wzrostu ciśnienia wewnątrzczaszkowego. Jest to szczególnie niebezpieczne w przypadku pacjentów neurologicznych. Również osoby z zaburzoną podstawową funkcją jelit oraz po niedawno przebytych operacjach w obrębie jamy brzusznej (np. cesarskim cięciu) w dużym stopniu narażone są na niebezpieczne rozdęcie jelit i negatywne konsekwencje z tym związane.

Podsumowując, hermetyzacja kabiny i lot na poziomie morza (ang. sea level flight) może okazać się konieczny podczas transportu pacjentów z takimi schorzeniami jak:

  • anemia;
  • objawowa choroba niedokrwienna serca;
  • niedawno przebyty zawał;
  • odma opłucnowa (akumulacja powietrza między płucami a ścianą klatki piersiowej, kieszenie powietrzne w czasie);
  • pęcherzyki powietrzne w oku lub w czaszce;
  • niedrożność jelit;
  • guz mózgu;
  • lot po niedawno przebytej operacji brzusznej lub neurologicznej.

Samolot medyczny umożliwia lot na poziomie morza (tzw. sea level flight)

Gdzie znaleźć samolot medyczny umożliwiający lot na poziomie morza?

Centrala Lotów Sanitarnych oferuje profesjonalne loty na poziomie morza. Nasi wyspecjalizowani piloci i lekarze posiadają wieloletnie doświadczenie w realizacji tego typu lotów. Dzięki nowoczesnemu sprzętowi medycznemu do intensywnej terapii, który znajduje się na pokładzie wszystkich naszych samolotów sanitarnych, transportujemy pacjentów w sposób szybki, bezpieczny oraz wygodny.

Dbając o dobro pacjenta, kierujemy się zasadą, że na średnich i długich trasach lotniczych, lot medyczny z hermetyczną kabiną i dostosowanym ciśnieniem jest korzystniejszy, niż transport pacjenta przy pomocy karetki pogotowia. Dodatkowo podobnie jak w przypadku wszystkich lotów samolotem sanitarnym, w ramach naszej usługi „z łóżka do łóżka“ na życzenie organizujemy również transport naziemny karetką pogotowia na lotnisko i do szpitala docelowego.

Pamiętaj, że organizm pacjenta może nie poradzić sobie ze zmianą ciśnienia podczas lotniczego transportu medycznego. Dlatego też każdy nasz lotniczy transport medyczny podlega indywidualnemu rozpatrzeniu. Decyzję o tym, czy lot na poziomie morza jest niezbędny w Twoim przypadku, podejmuje nasz personel medyczny w porozumieniu z lekarzami prowadzącymi.

Czy masz jakieś pytania?

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o oferowanym przez nas transporcie medycznym samolotem, zapoznaj się z naszą listą często zadawanych pytań (FAQ).

Skontaktuj się z nami

Członkowie naszego zespołu są dostępni 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, gotowi odpowiedzieć na każde Twoje pytanie. Możemy szybko zorganizować prywatny lot medyczny na całym świecie.

Skontaktuj się z nami