Wszystko o międzynarodowym transporcie pacjenta karetką pogotowia.

Wykorzystanie karetki pogotowia do międzynarodowego transportu pacjentów (oraz transportu sanitarnego dla chorego z zagranicy do kraju) jest ze względu na cenę, korzystniejszą opcją w porównaniu do lotu samolotem medycznym. Jeżeli transport ambulansem jest uzasadniony i bezpieczny z medycznego punktu widzenia, warto go rozważyć. Jednak podczas organizacji prywatnego przewozu karetką, ważne jest, aby wyjaśnić wszelkie pytania i wątpliwości, aby zapewnić pacjentowi bezpieczne warunki podczas długiej podróży.

Niesprzyjające warunki drogowe

Co dzieje się z pacjentem, który karetka pogotowia utknie w korku, ulica zostanie zablokowana lub sytuacja na drodze ulegnie ogólnemu pogorszeniu?

Sytuacje w których karetka utknęła w korku, szczególnie za granicą, są dość częste i powszechne. Jeżeli drogi okazują się nieprzejezdne, niezależnie z jakich przyczyn, pozostaje uzbroić się w cierpliwość oraz nastawić na długi czas oczekiwania. A mowa tutaj o czasie, którego większość pacjentów jednak nie ma. Jeżeli wydarzy się najgorszy scenariusz i pacjent, który próbuje wrócić ambulansem do kraju, utknie jednak za granicą, może to wpłynąć na jego stan zdrowia. Transportowany pacjent może wymagać natychmiastowej pomocy szpitalnej, co może zmusić personel medyczny do przeniesienia chorego do do najbliższego szpitala. W zależności od kraju, należy niestety liczyć się z różnym poziomem świadczonej opieki medycznej oraz z opóźnieniem medycznego transportu, nawet o kilka dni.

Co należy przemyśleć przed podjęciem decyzji o transporcie chorego karetką pogotowia?

Możliwy wypadek karetki

Co się stanie, jeżeli karetka pogotowia ulegnie wypadkowi za granicą?

Wypadek za granicą wymusza natychmiastową interwencję lokalnej policji, nie zawsze przyjemny kontakt z ubezpieczycielem oraz oczywiście powoduje długi okres oczekiwania, aż sprawa zostanie rozwiązana. Zastąpienie karetki, na taką, która będzie miała podobny medyczny standard, w krótkim czasie, jest za granicą niemożliwe. Oznacza to, że w sytuacji, gdy sprawy przybiorą tak niekorzystny i niefortunny obrót, pacjent może ponownie trafić do najbliższego lokalnego szpitala, co jest równoznaczne z tymczasowym wstrzymaniem transportu powrotnego z zagranicy.

Przerwy podczas podróży

Podczas wielogodzinnej podróży karetką, personel medyczny oraz pacjent muszą zaspokoić takie potrzeby jak skorzystanie z toalety, przerwy na posiłki, odpoczynek w trakcie jazdy itp. W tym celu karetka musi zatrzymać się na postój, aby pacjent mógł wysiąść z karetki. Jednak w większości przypadków nie jest to możliwe z przyczyn zdrowotnych. Ponadto kierowcy karetki pogotowia muszą przestrzegać maksymalnej ilości godzin za kierownicą oraz wytycznych co do przystanków i odpoczynku, a to potrafi znacznie wydłużyć czas transportu, a tym samym ilość godzin transportu pacjenta w karetce.

Karetka na sygnale

Wiele osób zakłada, że podczas planowanego transportu powrotnego pacjenta z zagranicy, ambulans może jechać na sygnale oraz używać syreny alarmowej, a tym samym korzystać z przywilejów pojazdu uprzywilejowanego. Jednak nie jest to prawda. W przypadku planowanego transportu medycznego karetką z zagranicy, niestety prawo nie pozwala na jazdę na sygnale. Tylko i wyłącznie w sytuacji, kiedy pojawią się zdrowotne komplikacje u pacjenta, kierowca ambulansu może jechać na sygnale, po to, aby przetransportować pacjenta do najbliżej położonego lokalnego szpitala. A zatem, to szeroko rozpowszechnione wyobrażenie, że pacjent będzie transportowany podczas całej, wielogodzinnej podróży na sygnale, dzięki czemu uda się karetce szybko przejechać przez ewentualne korki, niestety nie jest zgodne z rzeczywistością.

Możliwe komplikacje

Najważniejsze pytanie, to co właściwie dzieje się w przypadku zdrowotnych komplikacji pacjenta podczas transportu medycznego?

Kierowca karetki wraz z personelem medycznym muszą przewieźć pacjenta do najbliższego szpitala. Często wymaga to kontaktu z lokalną służbę ratowniczą. W krajach Europy Zachodniej z dobrze rozwiniętą infrastrukturą, jak np. Hiszpania czy Francja, wydaje się to być rozsądnym i bezpiecznym rozwiązaniem. Jednak, zwykle taki obrót spraw, jest wbrew woli pacjenta, który nie chce trafić do szpitala w obcym kraju. Z kolei, w razie transportu powrotnego z Grecji czy z Turcji itp., pobyt w jednym z lokalnych szpitali nie jest rekomendowany pacjentom w ciężkim stanie. Trasa powrotna z tych regionów do Polski, prowadzi zazwyczaj przez kraje ze znacznie słabszą opieką medyczną, jak Macedonia, Rumunia czy Bułgaria. Jeżeli stan pacjenta się pogorszy i podczas transportu pojawią się komplikacje, istnieje duże prawdopodobieństwo, że pacjent znajdzie się w szpitalu o znacznie niższym standardzie medycznym niż ten, który opuścił przed rozpoczęciem transportu sanitarnego do Polski.

Jeżeli kwestia finansowa jest dla Ciebie decydująca, zapraszamy do kontaktu z naszymi konsultantami z Centrali Lotów Sanitarnych. Weźmiemy pod uwagę wszystkie czynniki, takie jak stan pacjenta, trasa i odległość do przebycia, kraje znajdujące się po drodze - wówczas z pewnością znajdziemy optymalne rozwiązanie - tak, aby zadbać o dobro pacjenta.

Być może jednak preferujesz lotniczy medyczny transport z zagranicy? Zapraszamy do kontaktu, chętnie udzielimy niezobowiązującej porady.

Czy masz jakieś pytania?

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o oferowanym przez nas transporcie medycznym samolotem, zapoznaj się z naszą listą często zadawanych pytań (FAQ).

Skontaktuj się z nami

Członkowie naszego zespołu są dostępni 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, gotowi odpowiedzieć na każde Twoje pytanie. Możemy szybko zorganizować prywatny lot medyczny na całym świecie.

Skontaktuj się z nami