Przeciwwskazania do lotu z zapaleniem płuc

Zapalenie płuc lub inaczej pneumonia to, po biegunce druga najczęściej występująca choroba zakaźna na świecie. Zapalenie płuc występuje częściej niż zawały serca czy udary mózgu.

Czym właściwie jest zapalenie płuc?

Nazwa choroby wyjaśnia wszystko, jest to bowiem zapalenie tkanki płucnej, umiejscowione albo jednostronne, tzn. tylko na jednym płucu, albo obustronnie na obu płucach. Ludzie mają dwa płuca, a każde z nich funkcjonuje i działa niezależnie od siebie. Jednak oba płuca są zaopatrywane przez tchawicę w tlen tylko podczas oddychania. Tchawica jest jednocześnie bramą dla bakterii i wirusów, które z kolei mogą być przyczyną zapalenia płuc.

To bakterie odgrywają główną rolę podczas zapalenia płuc, zwłaszcza tak zwane pneumokoki, które odpowiadają za niemal połowę wszystkich infekcji płuc. Wirusy, w tym także obecnie rozprzestrzeniający się koronawirus, są odpowiedzialne za powstanie zapalenia płuc tylko w ok. 25%. Prawie zawsze to bakterie, w połączeniu z wirusami, takimi jak wirus grypy, wywołują nadkażenie.

Wówczas fragmenty tkanki płucnej objęte stanem zapalnym, potrafią tylko częściowo wchłonąć tlen dostarczany przez oddech i przekazać go do czerwonych krwinek, aby te z kolei zaopatrzyły narządy wewnętrzne. Podczas zapalenia płuc nasycenie tlenem we krwi spada, co szczególnie podczas lotu samolotem może mieć poważne konsekwencje.

Przeciwwskazania do lotu z zapaleniem płuc

Na pokładzie odrzutowca na wysokości około 10 000 m, samolot porusza się z prędkością prawie 1000 km/h. Aby stworzyć warunki, w których ludzie przeżyją, wytwarzana jest sztuczna atmosfera w kabinie. Jednak atmosfera w kabinie ciśnieniowej nie do końca odpowiada temu, do czego jest przyzwyczajona większość ludzi. Większość osób toleruje ciśnienie panujące na wysokości od 0 m n.p.m. do ok. 800 m n.p.m. Na tej wysokości żyje ok. 95% całej ludzkości, zaś ciśnienie powietrza wynosi między 1013 hPa (hektopaskali) a 914 hPa.

Ciśnienie powietrza na tej wielkości gwarantuje, że organizm pobiera bezpieczną i potrzebną ilość tlenu przez płuca. Jeżeli wznosimy się coraz wyżej na pokładzie samolotu, wówczas ciśnienie powietrza jest coraz niższe, dlatego płuca i serce mają trudność z pobraniem wystarczającej ilości tlenu z powietrza. Ponieważ ciśnienie powietrza nie znajduje się na typowym poziomie. Ludzie mogą wprawdzie wyćwiczyć swoje ciało, aby przystosować się do niskiego ciśnienia powietrza, tak jak było to w przypadku Reinholda Messnera, który bez aparatu tlenowego wspiął się na Mount Everest, najwyższą górę świata, na wysokość 8848 m. Niemniej jednak zwykły podróżnik z reguły nie posiada takich umiejętności.

W samolocie pasażerskim, dzięki kabinie ciśnieniowej, stały poziom ciśnienia powietrza odpowiada wysokości ok. 2500 m. Ciśnienie powietrza wynosi na pokładzie samolotu tylko 735 hPa, co dla większości ludzi oznacza, że nasycenie krwi tlenem spada do ok. 90%. Dla osób zdrowych nie stanowi to żadnego problemu zwłaszcza, że zużycie tlenu w pozycji siedzącej jest dość niskie. Z kolei załoga lotnicza jest do tego przyzwyczajona.

Dla osoby cierpiącej na zapalenie płuc nasycenie tlenem, które już i tak zostało obniżone z powodu choroby, spada do krytycznego poziomu poniżej 90%. Kabina ciśnieniowa w samolocie pasażerskim nie jest zbudowana w taki sposób, żeby odpowiadała ciśnieniu powietrza wysokości między 0 a 800 m, gdyż znacznie zwiększyłoby to ciężar samolotu. Aby możliwe było zwiększenie ciśnienia w samolocie, konieczne byłaby budowa masywnego kadłubu, co negatywnie wpłynęłoby na masę startową i zużycia paliwa oraz energii. Istnieje jednak dobre rozwiązanie, aby również przy zapaleniu płuc móc bezpiecznie latać samolotem lub przeprowadzić transport powrotny chorego z zagranicy.

Odrzutowiec medyczny, który leci na poziomie morza może transportować chorych na zapalenie płuc

Każdy, kto za granicą zachoruje na zapalenie płuc podczas urlopu lub podróży służbowej, jest z reguły uznawany przez lekarzy jako niezdolny do lotu. Oznacza to, że infekcja musi najpierw zostać na tyle wyleczona podczas pobytu za granicą, aż osoba będzie mogła bezpiecznie lecieć.

Zapalenie płuc jest bardzo poważną chorobą, która wymaga intensywnego leczenia, zaś standard opieki medycznej nie wszędzie jest na równie wysokim poziomie. Z jednej strony istnieje ryzyko niedotlenienia podczas lotu repatriacyjnego do ojczyzny, natomiast z drugiej strony może brakować odpowiedniej opieki medycznej w kraju, w którym pacjent akurat przebywa.

Wyjściem dla chorego na zapalenie płuc jest transport odrzutowcem medycznym, który dostosuje ciśnienie w kabinie samolotu obierając lot na poziomie morza. Przy tej szczególnej formie lotu, wykorzystywany jest specjalny odrzutowiec sanitarny z kabiną ciśnieniową, która reguluje ciśnienie powietrza w taki sposób, aby odpowiadało temu na poziomie morza, nawet na wysokości przelotu 9000 m.

Wahania ciśnienia powietrza mogą również wystąpić w samolocie sanitarnym, który ma na wyposażeniu specjalną kabiną ciśnieniową. Wówczas, zwłaszcza podczas startu i lądowania specjalistyczny sprzęt do opieki medycznej na pokładzie samolotu jest podawany pacjentowi dodatkowy tlen, który może te wahania ciśnienia zniwelować.

W Centrali Lotów Sanitarnych jesteśmy przygotowani do organizowania tego rodzaju lotów oraz do udostępniania naszym pacjentom odpowiednio wyposażonych samolotów sanitarnych z kabinami ciśnieniowymi zapewniających odpowiednie ciśnienie. Dzięki temu, pacjenci z zapaleniem płuc mogą zostać szybko i bezpiecznie przetransportowani do domu, nawet z odległych krajów.

Ile kosztuje lot odrzutowcem medycznym na poziomie morza?

Zdrowie to najcenniejsze dobro jakie posiadamy, dlatego jest bezcenne. Niemniej jednak na pierwszym miejscu podczas lotu odrzutowcem medycznym istotne są koszty, na które ma wpływ wiele czynników. Na przykład, gdzie przebywa pacjent, który ma zostać przywieziony do Polski w ramach lotu na poziomie morza? To pytanie wymaga z jednej strony organizacji lotu medycznego na najbliższe i najbardziej odpowiednie lotnisko, zaś z drugiej strony, konieczna jest decyzja, jaki typ samolotu zostanie wykorzystany.

Rodzaj samolotu zależy również od opieki medycznej jakiej pacjent potrzebuje podczas lotu. Na pokładzie samolotu sanitarnego możliwe jest także zapewnienie opieki medycznej na poziomie porównywalnym do oddziału intensywnej terapii, w tym oczywiście zapewniona jest asysta prywatnej pomocy medycznej w samolocie. Ostatecznie, w mieście docelowym w Polsce najważniejsze jest zapewnienie najlepszej opcji transportu pacjenta z lotniska do szpitala, również przy pomocy helikoptera ratunkowego, jeżeli wymaga tego stan zdrowia chorego.

Organizacja lotniczego transportu medycznego jest złożonym procesem, a w trakcie przygotowań do lotu należy zdecydować o wielu czynnikach, które wpływają na cenę. Nie ma uniwersalnej odpowiedzi na pytanie jaka jest cena prywatnego medycznego transportu samolotem, ponieważ konieczne są zawsze indywidualne kalkulacje. W Centrali Lotów Sanitarnych, w oparciu o nasze doświadczenie oraz dzięki sieci globalnych kontaktów, dbamy o to, aby koszty transportu samolotem nie wymknęły się spod kontroli.

Lot z zapaleniem płuc: kiedy ubezpieczenie pokrywa koszty?

Transport dla osób z zapaleniem płuc z zagranicy, nie należy do standardowych usług firm ubezpieczeniowych, czy to prywatnych, czy państwowych. Istnieje jednak możliwość zwrotu zarówno kosztów leczenia za granicą, jak również kosztów transportu samolotem do kraju przez poszczególnych ubezpieczycieli, w ramach podróżnego ubezpieczenia medycznego z opcją transferu powrotnego.

Firma ubezpieczeniowa sprawdza jednak bardzo dokładnie, czy transport powrotny z zagranicy jest naprawdę konieczny i wówczas na osobę ubezpieczoną może zostać wylany kubeł zimnej wody. Niektóre firmy ubezpieczeniowe wprowadziły do swoich warunków umowy tzw. haczyki, które pozwalają im odmówić poniesienia kosztów transportu samolotem, nawet w przypadku najpoważniejszych chorób. Te tzw. haczyki ujęte są w słowach: „medycznie konieczny”. To sformułowanie działa z prawnego punktu widzenia jak szara strefa. Jeżeli jednak w polisie jest ujęte sformułowanie „medycznie uzasadnione” - ubezpieczyciel nie może odmówić pokrycia kosztów medycznego transportu powrotnego, który został zalecony przez lekarza. Szerzej opisujemy te kwestię tutaj.

Centrala Lotów Sanitarnych to odpowiedni partner dla Ciebie i Twoich bliskich, podczas organizacji transportu medycznego samolotem. Wiedza gromadzona przez lata oraz nasze wieloletnie doświadczenie wynikające z setek transportów zrealizowanych ze wszystkich zakątków świata do Polski i innych krajów Unii Europejskiej, procentują we współpracy z nami. Zapewniamy Tobie i Twoim bliskim chorującym na zapaleniem płuc, bezpiecznie powroty z zagranicy do Polski - ze szpitala do szpitala - odbierając pacjenta z jego łóżka i zawożąc do łóżka na miejscu docelowym. 

Czy masz jakieś pytania?

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o oferowanym przez nas transporcie medycznym samolotem, zapoznaj się z naszą listą często zadawanych pytań (FAQ).

Skontaktuj się z nami

Członkowie naszego zespołu są dostępni 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, gotowi odpowiedzieć na każde Twoje pytanie. Możemy szybko zorganizować lot sanitarny na całym świecie. Proszę skontaktuj się z nami:

Wracam